perjantai 15. helmikuuta 2013

Kotitehtävä 4.

Ei pyörää tarvitse uudestaan keksiä


P.R. Smithin SOSTAC- malli on apuväline markkinointisuunnitelman tekoon. SOSTACIA hyödyntävä markkinointiviestintä on parhaimmillaan yrityksen strategiaa vastaavaa, selkeä ja tehokas.

Situation: Mikä on yrityksen tilanne
Objectives: Mitkä ovat yrityksen tavoitteet
Strategy: Miten tavoitteisiin päästään
Tactics: Mitä työkalut ovat parhaat, jotta tavoitteisiin päästään
Action: Miten ja kuka työkaluja käyttää
Control: Seurannan avulla selvitetään, miten tavoitteissa onnistuttiin



Kuva: Plymouth Devon

Markkinoinnin suunnittelu dinosaurukset vs. pullamössö


Markkinointisuunnitelman laatiminen ei ole muuttunut internetin mukaan tulon jälkeen vaan edelleen tarvitsemme käyttöömme kaikki rakkaat konsonantit ämmästä peen kautta ässään.  Sähköisen markkinoinnin suunnittelu on osa koko markkinointisuunnitelmaa, se on tuonut suunniteluun uusia työkaluja sekä laajemman sekä tarkennetumman yleisön.

Uusia työkaluja ovat esimerkiksi hakukoneet, kotisivut, sähköpostit ja SOME-kanavat. Nämä ovat tulleet vanhojen kanavien kuten esitteiden, ilmoitusten, radio- ja tv-mainosten rinnalle. Ja uudet työkalut ovat nimenomaan tulleet vanhojen rinnalle, sillä maailma ei hetkessä muutu sähköiseksi. On siis tärkeää myös tuntea oma kohderyhmä. Lukevatko he esimerkiksi lehden digiversiota vai perinteistä sanomalehteä. Hyvässä markkinointisuunnitelmassa on kaikki tarvittavat mediat otettu huomioon.

Sähköinen markkinointi on myös helpottanut asiakasseurantaa. Omille kotisivuille, verkkokauppaan ja SOME-kanaviin voi asettaa erilaisia seurantatyökaluja. Näiden avulla yritys saa nopeasti tietää asiakkaiden sukupuolen, iän ja mistä päin asiakkaat tulevat. Aikaisemmin vastaavaan olisi pitänyt käyttää esimerkiksi ilmoitusten välissä olevia kilpailukuponkeja tai kyselyjä. Tällä tavoin tiedon hankinta on vienyt paljon enemmän aikaa ja tietoon ovat tulleet vain asiakkaat, jotka ovat kyselyyn vastanneet.

Internetin myötä toimintakenttä on laajentunut. Asiakkaita on helpompi tavoittaa toiselta puolen maailmaa, eikä neuvotteluihin tarvitse lähteä lentoon kun voi ulkomaalaisen asiakkaan kanssa Skypettää omalta kotisohvalta.

Ilmaista sähköinen markkinointikaan ei ole, kuten usein väitetään, sillä kuluiksi on vähintään laskettava kuluneet työtunnit. Sähköinen markkinointi voi olla myös hyvin kallista, mikäli markkinointia ei ole suunniteltuoikein.

Lähde: Strategic Marketing Communications: New Ways to Build and Integrate Communication, 1999. Paul R. Smith, Paul Russell Smith, Chris Berry, Alan Pulford

8 kommenttia:

  1. Kivat blogisivut! Ja selkeä postaus aiheesta SOSTAC. Tuo video oli nerokasta liittää mukaan, joka haluaa syvemmin tutustua aiheeseen, jaksaa sen kuunnella ja katsoa. Tekstistä voi vilkaista yleiskatsauksen teemasta.

    VastaaPoista
  2. Hei Taina ja kiitos kommentista. Mukava, että pidät blogistani =) Tosiaan etsin myös youtubesta tietoa SOSTACISTA ja kas kummaa herra Smith oli tehnyt aiheesta videon, niin tottahan se oli tähän liitettävä. Ihmettelin tosin, että videolla oli vain vähän vajaa 1000 katselukertaa.

    VastaaPoista
  3. Mahtavat mietteet nykyajasta ja internetin tuomista eduista! Komppaan eritoten tuota seuraamisen/mittaamisen helpootumista!

    VastaaPoista
  4. Kiitos Laura ja kiitos myös muuten Google books vinkistäsi! =)

    VastaaPoista
  5. Pidin tosi paljon tästä postauksestasi, sanoit mielestäni kaiken oleellisen, myös sen, että perinteisillä markkinointimedioilla on edelleen paikkansa (eli kohderyhmänsä). Ja se on tosiaan usein harhaluulo, että digitaalinen markkinointi olisi ilmaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä! Kaikki oleellinen. Pähkinänkuoressa.

      Poista
  6. Kiitos! =) Mukava, että pidit kirjoituksestani.

    VastaaPoista
  7. "Ilmaista sähköinen markkinointikaan ei ole, kuten usein väitetään, sillä kuluiksi on vähintään laskettava kuluneet työtunnit" Yrittäjä vastaa: näin juuri!

    VastaaPoista